top of page
Search

Det etiske terræn




Det etiske terræn kan være besværligt.


For det første er 'etik' besværligt. Altså ordet. Det kan betyde en masse forskellige ting, fx læren om det gode liv, læren om at gøre det rigtige og læren om det, vi sædvanligvis gør. Ordet refererer således til en række forskellige fænomener, dvs. emner der fremtæder i vores levede virkelighed.


For det andet er det etiske terræn besværligt, fordi spørgsmålene om det gode liv og de rigtige handlinger ikke altid er nemme at besvare. Bevares, nogle gange kan det føles - og måske også være - nemt at leve livet. Men ofte er det ikke, og så træder de etiske spørgsmål frem.


I det forskningsprojekt, jeg har arbejdet med de sidste to et halvt års tid (Ældrevelfærd og alkohol- en vanskelig cocktail ved Syddansk Universitet) har vi observeret, hvordan ældreplejere nemt kan stå i etiske dilemmaer. F.eks. synes pligten til at respektere ældre personers selvbestemmelse og pligten til at yde omsorg for dem til tider at pege i modsatte retninger. Er den ældre eksempelvis alkoholiseret, kan plejepersonale nemt opleve det som omsorgssvigt at hjælpe ham eller hende med med at få skaffet sig alkohol - og dermed bidrage indirekte til alkoholismen. Samtidig kan plejeren dog nemt opleve det som et brud på etikken ikke at hjælpe ham eller hende med det - da jobbet jo er at assistere den ældre, myndige borgere med at leve, som han selv bestemmer sig for det. Hjælp ham, og du vil fortryde det. Hjælp ham ikke, og du vil også fortryde det. Hjælp ham eller hjælp ham ikke, og du vil fortryde begge dele - med en parafrase fra Kierkegaard.


Netop derfor kan jeg godt lide metaforen om et etisk terræn, der kan være besværligt. Eller kuperet, om man vil: Etiske spørgsmål er også eksistentielle spørgsmål, de handler om ens eget og andres levede liv og den mening, vi tillægger det - og livets terræn er ikke altid nem at manøvrere i.


Den filosofiske etik har traditionelt givet os abstrakte mål, der kan hjælpe os: Om at yde omsorg til én selv og til andre, om at respektere mennesker som mål i sig selv, om at optimere lykken, om at efterleve gode dyder, om at være retfærdig osv. De er mål, vi kan have for øje og regulere vores handlinger efter.


Men de etiske mål er og bliver abstrakte, altså abstraherede fra det konkrete levede liv. Derfor kommer de nemt til kort i praksis, hvis idéen er, at de skal hjælpe os til at gøre det rigtige, finde vej gennem livets terræn på en god og forsvarlig måde. Det hjælper ikke plejehjælperen at have nok så perfekt viden om sin etiske omsorgspligt og pligten til at respektere andres selvbestemmelse, da dilemmaet netop er et dilemma mellem disse to højere mål.


Hvad skal der så til? Den tilgang, jeg pt. forfølger - og som vi i grove træk forfølger i vores forskningsprojekt,der udforsker, hvordan ældres velfærd kan blive bedre - er at undersøge det etiske terræn frem for de højere etiske mål. Den besværlige vej til målene skal i fokus: Acceptér, at terrænnet er kupperet, at virkeligheden ikke er ideel, og at vi ikke altid er lige godt rustede dets forhindringer; kortlæg terrænnet, gør udfordringerne mere synlige; undersøg hvilke færdigheder, der skal til, for at manvørere i det - og hvilke redskaber, der måske kan hjælpe os igennem.


Jeg fokuserer i mit arbejde en del på de etiske færdigheder, der skal til, for at kunne håndtere de etiske udfordringer i praksis - f.eks. på, hvilken rolle empati spiller (og hvordan empati kan være problematisk til tider!), på perspektiv-fleksibilitet, selvforståelsens funktioner samt den afgørende rolle, som det emotionelle liv spiller i forskellige etiske sammenhæng.


Etiske spørgsmål optager mig på det personlige såvel som på det professionelle og teoretiske plan. Jeg kan helt fundamentalt ikke lade være med at tænke over de her ting. De har interesseret mig siden jeg var barn, og jeg har efterhånden beskæftiget mig professionelt med dem i mange år. Besværligt, vigtigt og interessant kan heldigvis sagtens gå hånd i hånd. For mig har etikkens spørgsmål intet mindre end eksistentiel betydning, dvs. mine tanker om dem er med til at give mit liv mening og indhold.


Etik er derfor hoved-temaet for denne side, hvor jeg vil dele mine tanker om de etiske spørgsmål - i alle 'etikkens' mangfoldige betydninger. Disse inkluderer også spørgsmål værdier, livs-mening, eksistens, velbefindende, mental sundhed og dannelse. Jeg kan nok heller ikke lade være med at relatere disse ting til politiske og samfundsmæssige emner indimellem. Nogle indlæg vil være strøtanker og skud fra hoften, der bare kastes ud (eller op!), fordi jeg har lyst (eller ikke kan lade være). Andre vil være forsøg på at formidle mere gennemtænkte analyser, beskrivelser eller argumentationer. Det er idéen i hvert fald.







132 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page